۱۳۸۹ مهر ۱۹, دوشنبه

آنچه میتوانیم کسب کنیم و آنچه میتوانیم انجام دهیم.

واقعا این درست است که ما این روزها بیشتر به فکر کسب کردن (مثلا مدرک) هستیم تا به فکر انجام دادن کار. حداقل تا زمانی که در حال و هوای دانشگاه هستیم ما فکر میکنیم که مدرک فوق لیسانس و یا دکترا بگیریم، فکر میکنیم که بتوانیم در تافل نمره بالا کسب کنیم، فکر میکنیم چگونه پذیرش مقاله کسب کنیم، و البته فکر نمیکنیم که چگونه یک مهندس حرفه ای، یک معمار زبردست، یک طراح سیستمهای بزرگ وب، یک مدیرپروژه قوی شویم. فکر نمیکنیم چگونه مشکلی از کشور و شهر خود حل کنیم. تا وقتی در دانشگاه هستیم به فکر کسب مدرک و نمره ایم و بعد که تحصیل تمام شد شاکی هستیم که چرا دانشگاه کاربردی نبود و چیزی فرانگرفته ایم. البته که دروس به ارث رسیده از دانشگاه های خارج و عدم تناسب و یا بومی نشدن آنها در کنار اساتید دانشمند و معزز، قصه شیرینی است و اصل ماجرا.

در مورد این اپیدمی باید نوشت.

۴ نظر:

ناشناس گفت...

احسنت!
بنویسید، بیشتر بنویسید که همچین نوشته هایی که درد را نشان میدهد اندک اند. با اجازه میخوام چند مورد به نوشته تون اضافه کنم:
بله ما در پی کسب کردن هستیم بیشتر چون جو ارزیابی هم حتی اینگونه است. اینکه تو مدیر پروژه خوبی باشی بهره ای که میرساند در این جامعه امروز ما، متاسفانه، صرفا یک حظ درونی است و اگر تو جای دیگر بروی برای کار چگونه میخواهی اثبات کنی (بدون داشتن مدرک گذراندن فلان دوره یا مدرک دانشگاهی فوق در فلان رشته)که من آدم
کاری خیلی باارزشی هستم...

یک مساله ای رو هم تامل باید کرد که حس انجام دادن و به پایان رساندن یک کار برای ما، تا حد زیادی، مترادف با حس کسب کردن شده ست (که حتی میتواند در حد یک لوح باشد)!
کما اینکه در پروژه هایی که در شرکت ها انجام میشود (حداقل در شرکتی که من کار میکنم) بعد از اتمام یک فاز اصلی از پروژه لزوما چک پوینت خاصی گذاشته نمیشود، حتی تشکر درست حسابی انجام نمیشود، پاداش که بماند و بعد که باید بروی در فاز باگ فیکس، یک مودی که معمولا طاقت فرساست (شاید بخاطر اینکه دیگر واقعا هیچگونه کسب کردنی در آن نیست).

میخواهم بگویم کسب کردن آنچنان هم بد نیست چون میتواند سطح تعیین کند، میتواند تمایز و پیشرفت ایجاد کند و حتی انگیزه برای پیش رفتن!!! این ماییم که کمیت مدرکی که کسب میکنیم مهم تر از کیفیت مدرکی است که به دست آورده ایم... که باز ناشی از عدم توجه به کیفیت مدرک در جاهایی است که جز معیارهاشون مدرک خاصی رو قرار میدن...

در مورد این اپیدمی بیشتر باید نوشت. امیدوارم خوانندگان این وبلاگ این بحث رو به چالش بکشانند.

ناشناس گفت...

Aaffarin Reza! Aali Neveshti

ناشناس گفت...

فکر نمیکنید شما چون خودتون دکترا گرفتید خیالتون راحته اینجوری میگید؟ واقعا اگر چنین دیدی رو بعد فوق میداشتید اونوقت...؟

مهدی گفت...

خیالم از چی راحته؟ البته، نمیدانم که آیا اگر تا این مقطع درس نخوانده بودم، چه نظری الان داشتم. ولی خب، دکتراها هم میروند و پست داک میگیرند. تازه، منظور من از کسب کردن، صرفا کسب مدرک تحصیلی نیست.